Friday, July 22, 2011

Membodek jiran

Masa menyewa dulu, jarang ada masa untuk bertegur sapa dengan jiran. Lebih-lebih lagi, ibu kerap tinggal seorang diri kerana ayah berbulan-bulan terpaksa kerja di luar kawasan. Hari-hari ibu banyak ibu habiskan di dalam rumah, menghiburkan diri dengan mengaji dan berceloteh dengan Faris yang masih dalam perut ibu waktu itu.

Pernah satu hari dapat berbual panjang dengan jiran, tapi cerita yang tak berapa best pulak yang ibu dapat. Waktu itu, ayah di Brunei, ibu keseorangan di rumah selama 2 bulan. Boleh pula si jiran bercerita tentang kes pecah masuk  dan juga kes pukau yang berleluasa di kawasan itu. Beberapa buah rumah telah menjadi mangsa. Ibu tak pasti masa tu nak berterima kasih atas cerita yang di sampaikan atau bagaimana. Coz sememangnya buat ibu tak dapat nak melelapkan mata. Ibu hanya tidur di ruang tamu, dan sofa ibu tolakkan tuk menghalang pintu. Ibu berdoa pada masa tu, kalau si pencuri 'terbuka hati' nak pecah masuk rumah, biarlah masa ibu keluar bekerja dan seboleh-bolehnya tak 'terbuka lah hati' pencuri itu..^___^

Di rumah sekarang, jiran semuanya peramah. Ibu pun suka bertegur sapa cuma jarang dapat berborak panjang. Sampaikan seorang jiran ibu menegur kerana katanya ibu susah keluar rumah, sedangkan mereka kerap keluar dan berbual panjang di taman atau di hadapan rumah. Bukan susah atau sombong tuk bergaul cuma masa yang ibu ada sangat terhad. Pulang dari kerja, nenengkan Faris, sediakan makan malam Faris dan mandikan Faris. Bila setel semua kerja jam pun dah hampir pukul7, kecuali sekali sekala pada hujung minggu dapatlah ibu bawa Faris ke taman dan berjumpa jiran. Esok adalah hari sukan taska anakanda, jiran sebelah rumah pula adakan tahlil dan solat hajat pada masa yang sama. So ibu perlu atur strategi tuk pastikan jiran kita tidak terasa hati kerana kita tak dapat hadir majlis mereka.

Wassalam..:)

26 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

same serupa diri ku dulu!x kenal jiran!hehehehe...

mummy2k said...

sy jenis yg xsuka melepak camtu..bnyk sgt keje nk wat..tp klau jumpa jiran tu adatla senyum n bertegur sapa...harap2 jiran xkata saya sombong..heheh

ummu muhammad said...

baiknye ibu fariz..ibu Muhammad pun same banyak betape..tak sempat lagipun jiran2 pun bertape heehh

ummu muhammad said...

tk tahu kuar ke tak komen tadi..

heheh samelah kite..bayak betape..jiran pun same..nak keluar kemane2 barulah senyum2 mase bukak pagar ;D

kayzie said...

mrs eady: skrg kenal dah kan?hehe

kayzie said...

mumy2k: tu la..sama la, hrp2 diorang faham macam mana org bekerja kena manage masa yg singkat..:)

kayzie said...

ummu muhammad: sy publish 2-2 komen..:)..sama la tu, kdng2 sempat senyum2 jek..hehe

sarah-najwan said...

tu la..akak kalu free ptg2..mmg akak kuar utk sembang2 ngan jiran..tapi jrg2 la sb seme jiran laki bini bekerja..hehe

Adzrien Shoppe said...

meh berjiran dgn kak liza. peramah gak ni.

myamyza said...

kalau kat rumah kite memang jiran semua tak keluar, masing2 terperuk dalam rumah kalau tak bekerja...huhu,
takde suasana berjiran la..

MommyAqil said...

best kan kalo ade jiran yg dpt berkongsi cerita..hihihi..kat rumah kami kejiranan 1 Malaysia..sebelah cina sebelah sini pon cina..sebelah pny sebelah india..n blkg rumah baru ade cina india melayu..huhuhu..tu pon kan boleh kira satu row rasanya weall sorang je Melayu..Tak best kan..mmg tetap tegur tp tetap tak bleh rasa sifat kejiranan tu..huhuhu...kalo ade duit lebih sikit nanti nk cr rumah kt kaw Melayu pulak..hehhehe..Semoga ibu dpt membahagi kan masa antara jiran n sports day ye..

kayzie said...

kak sarah: kalo kat umah ni ktorg jek yg suami istri kerja..para isteri jiran tak kje so bl kita tak bpe ad ms nk borak tu hrp maaflah..hehe

kayzie said...

kak liza: tak mo la nnt dah tak berkomen dlm blog..hr2 jmp..leh gtu?hehe

kayzie said...

myza: gtu eh?lain benor la dgn sni..hehe

ADAN + LINA said...

Saya memang berbaik ngan jiran tapi jiran aku skrg ni POYO aje..
dulu mula2 OK bila dah jumpa PUAK2 dia kita ni dia buat tak nampak aje...

macam macam perangai jiran ni...

kayzie said...

momy aqil: mmg kejiranan 1 malaysia sgguh ek..huhu..2 rumah dpn umah org pun cina gak..1 peramah, 1 tak pernah snyum pun..hehe

kayzie said...

kak lina: hehe..tu la, manusia pun ada mcm2 pattern..:)

~ yus ~ said...

kita memang perlu kenal dengan jiran sebelah menyebelah kan kayzie. Bukan apa bila susah, mereka yang boleh bantu dulu...

maya amir said...

aduhh ngeri betul kalau dok sorang2 lps tu tau cite gitu..aduhh, mesti takleh tido kan.. tido2 ayam gitu..alhamdulillah tak jadik ape2..

jiran ni kdg2 judge org gitu jek.. yelaa, kite kan keje, bukannye tanak beramah2 tapi takkanlaa tiap ptg nak duduk berborak kan.. sesekali boleh laa:) dulu akak pun penah kene.. derang housewife, ptg2 tunggu anak balik sekolah, bolehlaa duduk2 sembang2..kite lak, nak balik keje, nak masak lagik..mcm2..hehe

~izan~ said...

mmg takot kalau dgr citer2 mcm tu,sbb izan pun tinggal sorg2 berbulan2 huhu.tp ptg2 kdg2 bwk gak anak2 main beskal pusing2 area umah,borak2 dgn jiran2 tepi n depan ni.tp xselalu sbb nnt asyik bergosip je depa ni huhu.

kena gak kenal jiran,sbb merekalah plg dekat if nk mintak tlg kalau ada emergency..maklumlah sorg2 huhu...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

kdg2 cite2 jiran buat sy mual ahahah yela somi selalu otstersen. cite lak2 benda2 tak bes. mmg bagus gak at least kita alert..cuma gaya cite tu buat sy seriauuu

kat sini pon jiran2 kene tegur selalu. kang kate kita sombong. Huh!

wahida said...

so far, jiran sebelah menyebelah mmg aku kenal la, tapi aku bukan jenis yg suka nak sembang depan umah, gosip bagai...

tapi bila lalu depan dorang wajib senyum la kan....

NM02 said...

jiran ai sorang ni kan

sengal!

time dia rasa nak tego, dia tego

time sengal meroyan dia dtg

ai mcm dia tak pernah kenal

nyampasss!!!

mamaNoriz sini.. said...

eh, cam sama lak dgn entry sya last week..hihii

kayzie said...

mamanoriz: yeke kak..k nk p jump ke page akak jap..mgg lepas tak bw sgt coz anak tak sihat..

mamaNoriz sini.. said...

eh, sorry dear...bukan apa...kite ni berhadapan dgn masalah yg lebih kurang sama kan dgn jiran kan... ada kwn bloger lain pun cite psl jiran gak...kuikuikui

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang