Tuesday, May 10, 2011

Shopping di Bandung- Part 2

Selain FO yang kami cover sepanjang 4 hari di sana, destinasi shopping yang femes ames di Bandung adalah PASAR BARU. Bangunan 7 tingkat, tingkat 1 - 6 adalah kedai, tingkat 7 pula parking. Penat weh nak round 6 tingkat tu..ada lebih 300 kedai dalam Pasar Baru ni..bukan ibu yang kira, supir yang bagitau k..Kami ke sini siap dengan stroller, so takde la penat nak gendong anak coz di sini pun di sediakan lift mudah untuk bergerak dengan stroller. Tingkat bawah agak sesak dan tak selesa coz panas, anak pun asek mengamuk sepanjang di tingkat bawah. Diorang dah kelaskan barangan yang di jual di setiap tingkat, tapi tak sempat pula ibu nak rekodkan..hehe. Tapi sepanjang di sana, setiap tingkat pun ibu jumpa penjual telekung. Di sini leh tawar menawar k. Tingkat 6 Pasar Baru adalah food court, kami pening nak pilih barang masa shopping, bila lapar naik ke tingkat 6, pening lak nak pilih kedai makan. Kompius pun ada, ada setengah kedai duk kata HALAL tapi patung dewa ala dewa Hindu kat depan kaunter..

Tempat shopping ke3 yang kami terjah adalah tempat jualan barangan kulit iaitu JALAN CIBADUYUT. Barangan kulit yang di jual di sini adalah dari Home Industry. Maknanya diorang buat di rumah, tapi kualiti nya bagus..HB beli jaket kulit dan belikan ibu kasut kulit..:)..tak berjenama pun tak kisahlah asalkan mutunya setanding gitu..hehe..Harganya pun sangat berbaloi-baloi.



ini di Jalan Cibaduyut...tiada gambar yang proper, coz kami sangat fokus semasa shopping..haha..tak sempat nak bergambar..ibu beli tauhu cheese..sedap gak..terliur lak bila tengok gambar ni..huhu

Sepanjang jalan di Bandung ni memang banyak gerai jalanan,macam-macam yang diorang jual..kesian tengok. Selain gerai, ada juga yang tawarkan macam-macam khidmat, ada yang sampai jadi tukang sapu cermin kereta dengan bulu ayam, menyanyi pada pemandu kereta, dan menjual majalah dan air bergerak semata-mata untuk mencari rezeki. Diorang susah, tapi diorang sanggup lakukan pelbagai kerja untuk mendapatkan wang. Insaf bila tengok keadaan diorang.

Jalan di Bandung ni sangat berbeza dengan Malaysia..kenderaan takde yang laju-laju pun..ibu rasa paling laju diorang pecut, 60km sejam kot..bak kata supir, saman laju memang mustahil..huhu..
tapi menakutkan tengok diorang memandu, coz lampu isyarat tu tak menjamin apa-apa. Lampu merah pun diorang main redah je jalan..huhu..yang ajaib nye kemalangan memang kurang. Coz diorang guna peraturan sendiri berdasarkan tolak ansur...Kita orang Malaysia yang dah biasa ikut peraturan jalan raya ni memang rasa seram sikit la tengok..huhu

ok..to be continue...dadaaaaaaa..hehe

8 comments:

NrlAidaHml said...

Betul tu KAyzie..aida penah pg Medan,diorang bwk keta mmg tak laju tapi bab menyelit nyelit tu mmg seram la..pastu diorang suka sgt bunyikan Hon..sikit2 hon..sampai naik bingit dengar.hihihi..

Mesti shopping habis kan..wahh syoknyaa..hihihi...

wahida said...

Pasar Baru best!! Cibaduyut laaaaaaaaaaaagi best!!!

kasut dan sandal kulit kat Cibaduyut murah giler kan?

kayzie said...

momyaqil: seram kan?perempuan..shopping kat mana2 pun sgt syok kan?hahaha

kayzie said...

kak wahida: msti teringat2 memori akak di sana kan?ahaks..jom p lg kak

sarah-najwan said...

adik ipar akak salu gi bandung..soping2 sb dia bisness on9 fb..mmg murah katanya

akak pom pasang angan2 nk pi bandung..hehe

tggu promo AA dulu..

kayzie said...

oww..kl wat bis mmg syiok la kak..ktorg pun p ngn bntuan promo AA..hehe

silverlady said...

hai..salam kenal..follow awak balik..;)

kurus said...

aaaaaaaaa belikan akak leer kasut tuu .. kalau cantik kann kan kan :))

FM nak jugak lalalallalala :))

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang