Showing posts with label family. Show all posts
Showing posts with label family. Show all posts

Monday, April 8, 2013

pantai dan hero2 ku

Salam

haishh..dah rasa cam tak pandai nak memulakan ayat..semakin jauh rasanya dengan blog ku ini..huhu..tak datang jugak kerajinan walaupun dah jumpa cara mudah tuk meng'update' blog..kui3..

Ok sekarang dah bulan 4..huishh..cepatkan masa berlalu?terasa sangat sebab Adik dah hampir setahun (tapi adik masih sangat baby maybe coz belum ada gigi dan belum berjalan :)) Abang pun semakin bijak berceloteh..teringat 'lawak' abang malam td, di saat ibu mamai-mamai nak tidur

abang: ibu..
ibu: ermmm..
abang: ibu..duduklah..abang nak cerita ni..
ibu: ceritalah..(tak jadi nak pejam mata)
abang: bangun ibu..pada zaman dahulu..pada zaman dahulu...
ibu: (menunggu....)
abang: pada zaman dahulu setiap ahad di astro ria...
ibu: hah???..

ibu gelak sakan pastu sebab bagi ibu itu adalah sangat lawak..ingatkan cerita apa la,rupanya dia habiskan dgn ayat camtu jek..loyer burok punya anak..adeii..

cerita di atas sama sekali tak sesuei dengan tajuk entry kan?haha..so kita kasi cerita sebenar..

Just nak berkongsi gambar Jumaat lepas, aktiviti yang memang kerap kami buat di hari jumaat iaitu...eh bukan mandi pantai..tetapi makan mi calong..hehe..selalu di Kuantan ni, ayah akan bawa makan mi calong di kawasan Beserah..Ada 2 lokasi feveret tuk makan mi calong ni..1 di tepi jalan dan 1 lagi di perkampungan nelayan/ tepi pantai..Tapi kalau hari Jumaat, yang lokasinya di tepi jalan tu tutup, makanya lokasi ke2 la jadi pilihan..

Tapi hari Jumaat lepas adalah kali pertama bawa anak-anak mandi di situ..tak plan pun sebab tu la takde baju mandi akibatnya letih ibu bersihkan pasir dari baju diorang..huhu..Tapi syok rupanya mandi kat pantai tu, bersih pantainya..tapi tak sesuai la tuk ibu mandi sebab ramai pak nelayan melepak di situ..huhu..So layankan anak2 jek..

*eh..banyak lak 'tapi' dalam entry ni..haha


bot-bot pak nelayan


tumpang bot pak nelayan..hehe

ultraman nak main air..

adik tak nak kena pegang



Akhirnya..berjaya pujuk ayah n ibu tuk bagi diorang mandi



Syok sangat diorang petang tu..ayat abang Faris 'best tak ibu?kalau best, nanti kita boleh datang lagi..'..





Wassalam..:)
















Monday, November 19, 2012

Hero-Hero Ku

Salam...

Alhamdulillah ada juga kesempatan untuk menaip hari ni. Sebenarnya hati tak berapa tenteram nak bekerja, badan pun tak berapa daya nak memerah keringat maka secara tak langsung menyebabkan minda tak berjaya tuk fokus..huhu..
 
Apa lagi puncanya kalau bukan kerana hero-hero ibu. Hari ni pulak tak berjumpa dengan orang yang sesuai untuk berkongsi rasa..cuma dapatlah meluahkan perasaan murung (cheewah) ni pada Bapak Hero aka Ayah aka Sayunk sebanyak  2x dalam phone..
 
Kecil sangat dugaannya cuma hati nak runsing jugak..Anakanda ibu, Ayman di serang demam minggu lepas, hampir seminggu mengalami demam (on/off), selesema dan batuk. Mujur juga ibu bercuti sejak dari Selasa hingga ke hujung minggu sempena persiapan dan hari perkahwinan Pak Yong (abang kandung ibu). Kesian Ayman, walaupun Ayman tak kisah (hehe)..Susut badan anak ibu, langsung taknk menyusu kesan daripada hingus yang menyumbat hidung. Anakanda bernafas melalui mulut jadi totally menolak df dan bottle feeding. Maka sepanjang 3 hari Ayman reject DF terpaksa lah ibu dan ayah kasi susu melalui syringe.
 
Hari ini Alhamdulillah demam dah kebah, cuma tinggal saki baki selesema dan batuk. Ibu dan Ayah decide tuk rehatkan Ayman di rumah nenek sepanjang waktu kami bekerja, takut kalau ke taska Ayman akan demam semula. Tapi sepanjang hari ni nenek beritahu Ayman langsung tak nak menyusu botol sampaikan nenek terpaksa suap menggunakan sudu (tq nenek). Ibu jadi kompius, coz selalu dapat respon +ve dari Taska.."Ayman menyusu ok..aah..susu habis dia minum...dia minum botol tu ok jek" (antara jawapan dari taska). Adakah ibu yang terlalu memikir???tapi memang sejak korang lahir, korang suka wat ibu tak tenteram...hehehe..ada beberapa kali ayah cuba berikan Ayman menyusu melalui botol dan Ayman reject dan berat anakanda pula yang hanya naik sebanyak 200gm sepanjang 3 bulan menjadikan ibu ber'syakwasangka'...nauzubillah...sebab ibu sayunk korang sangat-sangat. Ermm..takde cara len tuk redakan kerunsingan tu, ibu berdoa je banyak2, hopefully ALLAH tanamkan rasa kasih sayang dan sifat belas dalam jiwa mereka yang menjaga anak-anak ibu supaya mereka menjaga kebajikan anak-anak ibu seperti anak mereka sendiri..Amiin..
 
Alamak dah terpanjang luahan perasaan..huhu..niat asal nak berkongsi picca Ayman yang telah berjaya menghabiskan hanya sesudu pear puree pada hari pertama (15/11/2012) dia merasa makanan lain selain susu ibu..Alhamdulillah...
::Alhamdulillah..2-2 hero merasa makanan pertama hasil suapan ayah::
dan pada hari kedua berjaya habiskan sebanyak lebih kurang 2oz..setakat ni, Ayman dah berjaya melepasi 4days rules bersama pear, semalam kasi pisang, keputusannya..banana bukan perasa yang boleh di terima lidah Ayman..hehe..dia reject..Niat asal nak kasi avocado tuk makanan pertama tapi puas pusing 1 Kuantan tak jumpa la pulak..masa taknak, selalu je terjumpa..
 
 
 
Update sikit cerita hero sulung..
Alhamdulillah dah berjaya bebaskan diri dari bergantung kepada diapers..hehe..dah 3minggu Abang belajar tak pakai diaper. Dan yang mengejutkan, abang lansung tak bangun tuk kencing di malam hari, selalu bangun malam minta air masak, tapi kencingnya idak..huhu..(normal ke ek??)
 
#huk..anak ibu dah besar dan semakin garang
 
 
 
Eshan Umar..ingat entri tentang si kecik ni?sebelum tu, ibu selitkan di sini,
# kalau kisah tu ada menyinggung mana-mana pihak ibu minta maaf k, bukan tujuan menulis tuk persendakan mereka yang tidak bfeed, pilihan di tangan anda dan ibu paham tidak semua orang di berikan nikmat yang sama oleh NYA..ibu cuma menulis kisah tu sebagai tanda ibu baru memahami perasaan dan faham maksud kaum ibu yang sebelum ni btau
*tak boleh menyusu sebab 'tak de susu'*, dan ibu kongsikan cara ibu handle Umar..juga untuk 'rekod' ibu sendiri..:)
 
tengok dak kecik ni..yang dulunya halus, sekarang dah sangat membolat..dah sama besar dengan Ayman..membesar bagai juara, Tahniah tuk mummy berjaya bertahan tuk 3 bulan (genap esok)..dan semoga ibu dapat menyusukan Umar lagi..luv u my anak..(mesti ada juga cerita Umar sebab Umar pun hero ibu )

Monday, December 5, 2011

Salam dari utara

Salam orang utara..

Salam juga untuk yg di timur dan selatan..:)

Ibu jauh di utara sekarang, boleh di katakan penghujung jalan..di UUM Sintok..Kursus selama 2 minggu di sini..Bermula semalam, selepas hampir 10jam perjalanan..Terpaksa menabahkan hati yang kureng tabah untuk tinggalkan suami dan anakanda jauh  di Kuantan. 2 minggu..owwh..sangat dan tersangatlah lamakan?

Semalam ibu takung sebaldi air mata..hihi..bertemankan selimut yang ayah dan ibu biasa gunakan dan bantal Faris. Selimut dan bantal ayah yang tinggalkan untuk ibu, buat pengubat rindu katanya, tetapi ibu dah salah gunakan buat 'pencuci mata'..ya saya sangatlah mudah menitiskan air mata..sob2..hehe..hope tak menurun kepada baby, coz hari ini ibu berjaya cekalkan hati, tengok frame gambar ayah dan Faris pun ibu senyum je..hehe..banyak bekalan sebagai ingatan kepada hero-hero ibu..:)

Janji ayah, hujung minggu ni ayah akan kembali ke sini bersama Faris, coz ayah akan bercuti seminggu  bermula minggu hadapan. Tapi berdasarkan perjalanan kami semasa datang ke sini, ibu rasa tak sampai hati nak minta ayah datang lagi, lebih-lebih lagi apabila dia tak sempat menikmati rehat hujung minggu. Kesian tengok ayah drive jauh-jauh seorang diri. So kalau ibu cukup tabah dan Faris tiada masalah, mungkin ayah hanya perlu datang 2-3 hari sebelum ibu tamat kursus coz sejurus tamat kursus, kami perlu ke Kuala Terengganu untuk kenduri kahwin mumy (adik ibu) sebelah lelaki.

Ayah memang hebat, ibu tahu ayah mampu menjaga Faris. Semalam adalah malam pertama Faris tidur tanpa ibu. Seperti biasa jam 4.30 pagi Faris terjaga mencari neneng, setengah jam ayah memujuk. Walaupun kepenatan kerana baru sampai rumah jam 2 pagi, ayah tetap bangun melayan kerenah anakanda. So ibu harap, anakanda akan lebih 'ok' selepas ini k..

Semoga di permudahkan urusan ibu dan ayah..semoga perjalanan kursus ini berjalan dengan lancar dan semoga anakanda di berikan kesihatan yang baik di sana..amiin..


Wednesday, November 30, 2011

Wordless Wednesday - Adikku Seorang Isteri

inilah puncanya rumahku sepi..
Congrats to my sis..the one and only
26/11/11

Monday, October 10, 2011

Berita baik itu

Salam semua..

Happy working di pagi Isnin..:)

Still ingat berita gembira yang nak ibu kongsikan tu?
Ramai yang teka ibu pregnant..apa la korang ni..
sebenarnya..


















Korang memang pandai..haha (beria jek enter bebanyak..haha)
Alhamdulillah bakal berempat tahun depan..di jangka hujung Mei 2012..
Doakan kesihatan ibu dan baby ya..

So..
Faris Amsyar bakal jadi abang..hehe
Alhamdulillah setakat ni cuma menghadapi pening-pening dan kesukaran memilih makanan yang dapat memenuhi selera..
Ibu harap ibu akan sentiasa sihat dan kuat, tak kena alahan yang kuat supaya dapat tumpukan perhatian pada keluarga..

Happy sangat
coz kali ni ayah ada dengan ibu dari awal pregnant, masa pregnant kan Faris, dari mula tahu pregnant ibu tak jumpa ayah, share berita baik itu pun melalu phone dan chatting sahaja. Ayah betul2 tinggal dengan kita selepas ibu mengandungkan Faris 6bulan..
sekarang zaman offshore dan training dah berlalu..Alhamdulillah..:)
So kali ni, lega sikit coz ayah leh tolong mana yang patut..:)

Faris dah tahu 'dalam perut ibu ada baby'..so pantang tengok ibu baring..mesti dia cakap
'sian ibu..ibu sakit'..hehe


Faris dah nak jadi big brother..:)

Alhamdulillah..

Tuesday, October 4, 2011

Cuti-cuti keluarga


Salam..

Entry ni sepatutnya di publish minggu lepas, tapi selepas selesai aje upload gambar, dapat call dari atuk Faris, beritahu Faris menangis tak berhenti sambil cakap sakit telinga..itulah permulaan bagi kes warded minggu lepas..mujur ibu tinggalkan anakanda dengan atuk (tak pergi school) coz minggu sebelum itu anakanda dah tunjuk tanda-tanda awal jangkitan telinga tu.

Kami ke Mersing pada 16 dan 17hb Sept lalu sempena majlis pertunangan ayah teh (abang ayah), hampir semua adik beradik ayah join sekali kecuali ayah de yang berada di Rawang tak dapat nak join..So sebelum majlis pertunangan buat majlis ala-ala Family day lah pulak..huuhu..Bukan senang nak bercuti ramai-ramai memandangkan semua dah ada commitment kerja dan keluarga masig-masing..

Kami menginap di Homestay Air Papan..harga dan keadaan bilik memuaskan hati. Selesa dan bersih, itu yang menjadi keutamaan..:)

Kebetulan view homestay ni adalah pantai Mersing, maka syok la anak-anak dan mak anak tak kurang bapak-bapaknya sekali nak terjun pantai. Anakanda yang masih selesema kami hadkan aktiviti airnya. Tak mungkin dapat halang terus kan bila dah nampak 'kolam' dia terbentang luas depan mata..hehe

Jom layan gambar mandi-manda..gambar homestay langsung tak ambil..coz kami antara keluarga yang lambat sampai, so bilik kami dah penuh dengan barang persendirian dan hantaran, tak sampai hati nak ambil gambar..hehe

Antara yang semangat nak mandi..nenek siap beli seluar baru lagi coz tak bawa seluar spare tuk mandi..huhu




Ayah ibu dan Faris..kompem la lagi semangat kalau dengan laut ni..hehe











orang lain dah start main air, ayah layan Faris main ball dulu..so takde la lama sangat Faris berendam nanti..hehe


ayah ngah demam..so just dating bersama mak ngah di tepi pantai..hehe



suka-suki


kami lagi


dah bosan di Pantai sambung di swimming pool lak..kebetulan keluarga kami je waktu tu..Ibu dah tak join coz dalam cubaan memujuk anakanda naik cepat..

Balik dari Mersing, dapat good news..hehe..nanti kita share k..

wassalam..

Tuesday, September 13, 2011

Beraya di Luar Negara

Salam..

Ada ke antara kawan-kawan yang beraya di oversea tahun ni?kami sekeluarga sempat beraya di luar negara beberapa jam..hehe..jam?pelik tak?pelik tapi benar dan sememangnya tak mustahil k..

Nak tau kemana kami pergi?..kami ke Thailand..hehe

Alkisahnya, pada raya ke3 kami sekeluarga bersama aki, nenek dan adik ayah ke Kelantan melawat saudara mara di sana. Kebanyakan keluarga aki Faris semua masih di Kelantan, negeri asal aki. Perjalanan ke Kelantan pada hari raya sangatlah mencabar, ayah memandu kereta berseorangan, ibu pun rasa kesian coz keadaan jalan yang sesak. Perjalanan pergi kami mengambil masa hampir 12jam hanya dari Kuala Terengganu ke Tanah Merah. Perjalanan pulang pula kami stuck selepas Pasir Puteh selama 5 jam untuk perjalanan sejauh 15km. Terlalu banyak kenderaan punca kesesakan. Ramai pula yang kurang sabar, memotong dari sebelah kiri hinggakan sesak pabila mereka cuba kembali untuk masuk ke jalan yang betul, betul-betul menguji kesabaran, nasib baik anakanda banyak tidur kerana kebosanan.

Pada keesokan harinya (raya ke4) kami ke Mundok Thailand, bukan kerana melawat saudara mara tetapi pergi untuk 'shopping'. Sempadan berdekatan dengan Rantau Panjang juga (sowi, tak tau lokasi sebenar..hehe). Seronok juga ke sana, kerana barang yang di jual sangat murah. Sekilo ikan bilis di sana boleh di dapati dengan harga RM20, kalau di sini ibu beli 100gm pun dah RM3++. Menurut mak saudara yang menjadi penunjuk arah kami, orang tempatan selalu ke Munduk untuk membeli barang keperluan harian. Bagi kami yang first time pergi ni, teruja juga dengan pelbagai barangan lain yang di jual murah, terutamanya tudung. Itu je yang menarik perhatian ibu sebenarnya. Kami hanya berada di sana selama 2 jam. Cuaca sangat panas so tak elok tuk anakanda.

Jom layan gambar

 bot yang membawa kami ke seberang
 Kaya pengusaha bot tu, ramai sungguh orang..

 yang dalam botol tu minyak motor tau..penunggang motor just tuang ke dalam tangki je..hehe..suka lak tengok

 ayah yang pada awalnya cuak tengok bot yang kami bakal naiki. Bot kecil tapi muatannya macam dah terlebih je. Kami tunggu sampai tak ramai orang nak naik baru kami naik..:)


 with ma..ma banyak shopping

Faris suka sangat naik bot..dapat main air, walaupun perjalanan tak sampai 5 minit. Tambang RM1 seorang

Selepas 'beraya' di Munduk, kami beraya pula di Rantau Panjang, cuaca sangat panas, ibu pula terlupa bawa topi anakanda, so belikan topi Bruno ni tuk anakanda..huhu..


wassalam..

Tuesday, September 6, 2011

Raya 2011

Tahun ni giliran beraya di kampung ibu..kalau ikut sebelum ini petang raya pertama dah bertolak ke kampung ayah tapi di sebabkan beberapa masalah teknikal..hehe..terpaksa delay balik kampung ayah pada pagi raya kedua..

Bila tengok balik gambar-gambar yang ada, baru perasan gambar raya sangatlah sedikit berbanding dengan tahun-tahun sebelum ini. Selepas sembahyang raya kami bersalaman, anakanda agak meragam semasa sesi bersalaman, orang lain tengah salam-salam dia lak tarik ibu masuk bilik nak neneng. Bila lepas bersalaman kami ke kubur arwah mak pula untuk tahlil. Bila kembali ke rumah, saudara mara tak putus datang sampai ke malam. So masa bergambar satu family sangatlah terhad di pagi raya itu sahaja.

Jom layan gambar yang tak seberapa ni...

 lama atuk jaga Faris..thanks n mohon ampun sepanjang setahun lebih atuk menjaga Faris..dapat RM50 dari atuk..ngeh3

anakanda suka sangat pakai baju melayu lengkap ni..tapi selesai bersalam kebocoran pulak, terpaksa basuh seluar dan samping..hehe

 ni yang sedih ni..gambar ibu salam ayah pun takde, gambar Faris dengan ayah yang ni je yang ok..huk..

 anak ibu encem..yang belakang lagi encem..huhu

 nasib baik banyak gambar dengan atuk..sibuk nak masuk jugak 'ball' dia tu..

 anakanda buat 'peace' yang tak berapa menjadi

 bajet nak buat outdoor session..tapi lepas tahlil tuk mak dah tak sempat lak..:(

 adik beradik ibu..tahun depan kemungkinan besar tak dapat bergambar lengkap macam ni coz mumy Faris dah nak kawin..terpaksa pula bergilir dengan ibu beraya di rumah atuk tuk pastikan rumah atuk ada tukang masak..sedeyyyyyyyy
 yang ni lagi frust..satu je gambar family kecil kami...


 encem anakanda ibu..

bermain dengan sepupu...semuanya merah tahun ni..:)

Sekian...

Monday, September 5, 2011

Mise en Place Raya

Salam...

Hari ini kita belajar perkataan baru k..mise en place..asal dari perkataan France, bermaksud preparation atau persediaan..

Huhu..itu dialog kalau nak perkenalkan perkataan tu pada student..mise en place ni selalu di gunakan merujuk kepada persediaan untuk memasak..tapi hari ini penggunaannya agak melencong sedikit..:)

Anyway, gambar raya semuanya guna kamera ayah..hari ni ibu kalut (lambat), so terlupa nak bawa memory card kamera. Kalau tak, dapat layan gambar rayakan?jeles tengok orang lain dengan cergasnya upload gambar raya ..hehe

Takpela..hari ni kita warming up dulu..selepas seminggu meningglkan blog..

Sebagai permulaan kata di bulan September ini...ibu persembahkan...


 Hero aka anakanda ibu..beberapa hari sebelum raya, memperagakan baju melayu pemberian nenek, nenek
jahit sendiri..
bersama cousin..abang iman pun pakai baju nenek jahit..:)



Keluar ke bandar Temerloh tuk last minute shopping barang rumah ,sehari sebelum raya, setelah berpenat lelah mengemas rumah atuk yang hampir setahun di tinggalkan (coz atuk duduk dengan ibu dan Faris di Kuantan)

  Jumpa pulak dengan 'tabung duit' ni..layankan je anakanda nak naik..ball besar, RM5 ibu belikan coz nak kasi berhenti merengek kacau ibu shopping..hehe..

Maka dengan itu, tamatlah kisah sebelum raya kami..insyaALLAH esok sambung cerita raya yang agak luar biasa dari tahun sebelumnya..hehe..

Raya tahun ni berjaya buat kuih sendiri 4 jenis..tat nenas, choc chip, snow almond dan suji..malas nak buat entry coz takde gambar sangat..lagipun saya budak baru belajar..yang penting ibu happy banget dapat beraya dengan gemilang dan terbilang (sempena merdeka) tahun ini selepas sebulan berpuasa bersama Faris dan ayah..Alhamdulillah..

Thursday, July 14, 2011

Bekalan dari kampung

Kelmarin atuk balik kg..ada hal sikit di kampung..balik hari jek, tapi bila balik Kuantan semula atuk bawa bekalan..hehe..sukaaaa sangat..

atuk bawa ini

 durian dari kampung..dah mula gugur, walaupun ada yang di tebok tupai, coz atuk duk kuantan, takde orang nak tolong jaga..tapi isinya memuaskan hati..:)

dan ini...........


korang kenal tak ikan ni?ikan baung..ikan sungai k..feveret i nih


Maka, pulang dari kerja semalam..kami memulakan misi santapan..

atuk tolong kopek durian..ayah belum pulang kerja

 
 tengok isinya..sedapp weh..serius..durian mana yang lagi nbaik daripada durian yang di tanam sendiri..errr..oleh atuk nenek...

 awal-awal ibu makan anakanda 'taknak..taknak durian'..pastu tiba-tiba lak dia hulur tangan nak amik lak..
"eh..eh..sedap rupanya durian nih"...hehe

 "nyum..nyum.."
biji-biji durian yang kelihatan tu hasil santapan ibu k

 anakanda tak habiskan pun seulas durian tu...ok la tu atleast dia dah try..:)


dan nasib 2 ekor ikan baung itu...

gambar di ambil ketika masih di atas dapur..

ikan-ikan itu membantu mengenyangkan perut kami malam tadi..di santap bersama sambal tomato+ikan bilis dan tauge goreng..hehe..
Alhamdulillah atas rezeki Nya..

notadisini: duk Kuantan memang agak kepayahan nak merasa makan ikan sungai..tiap kali makan gulai lemak ikan ni kompem teringat kenangan zaman-zaman bujang. Teringat gak kat geng-geng uitm dari utara semuanya tak makan ikan sungai..windu kat diorang..:(


Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang