Thursday, June 30, 2011

Musim Durian - Jom pulut durian

Akhirnya semalam dapat jugak ibu tunaikan permintaan ayah yang mengidam nak makan pulut durian sangat, sebenarnya semua bahan dah sedia di beli sejak hujung minggu lepas cuma masa tak berapa mengizinkan. Tapi semalam Alhamdulillah sempat tuk ibu sediakan pulut durian sebelum ayah pulang. Korang suka durian?suka pulut durian? Jom refresh memory pulut durian, mana tau petang ni leh jadi juadah korang pulak..hehe..


Bahan-Bahan:
Beras pulut
Santan
Isi Durian
Daun Pandan
Secubit garam
Gula/ gula merah @ nisan (lebih enak)

Cara Penyediaan 
**Pulut
Ibu just masak seperti beras biasa. Boleh juga di kukus
**Santan
Di masak bersama nisan, daun pandan, dan secubit garam.
Setelah santan masak boleh di campurkan isi durian dan masak lagi.
Sesetengan orang, pulut, santan, manisan dan isi durian di hidangkan berasingan. Tapi kami suka isi durian di masak bersama santan supaya aromanya lebih menikam kalbu..hehe

**anakanda tak suka durian, suap masuk mulut terus dia buang n buat muka sambil sebut "asyammm"..haha..dah masam n pedas jek reti sebut, tak kenal lagi apa itu 'manis'..=)

14 comments:

maya amir said...

arghh sedapnye..sedapnye.. minggu ni balik segamat, mak mertua dah janji nak carikkan durian.. harap2 die buat pulut durian..ngeee..menantu hantu bukan die yg nak buat..kekeke

sweetlavender86 said...

sedappnyeee.tetibe mengidammm pulokk nk mkn bubur durian.huaaaa

~ yus ~ said...

yummy...akak suka ni, tp nak buat takde durian...(alasan, malas pun ya sebenarnya..hehe)

Mama AA's said...

suke, tp x leh mkn byk cpt muak hehe
klu ngan roti lg ngam :)

kayzie said...

maya: balik sekali sekala takpe nk bermanja ngn mak mertua..hehe

kayzie said...

zura: alamak..rasa bersalah wat ibu ngndung termnegidam..ampuuun..zura ajak nas buat k..sng jek..30jam dah leh makan..kalo dekat org leh anto ke umah dah..hehe

kayzie said...

k.yus: ngeh3..alasan di terima..hehe
mama: sama la,takleh mkn bnyk gak pun..hb yg pulun makan..

myamyza said...

ah shedapnye, lama dah tak makan pulut duyanni, tapi kalau tempat kite pulut durian ni pakai santan mentah je taruk garam sikit..
kalau masak pakai nissan tu dipanggil pengat durian..

wardah said...

sedap sgt! nak try la esok2..hehe

ieda said...

aloor bak mai lah sepiring .. x jauh kan kita dik ! :))

RaFFLeSiA MeRaH said...

salam perkenalan...waahhhh, sedapnyer kuah durian itewwww, ade ptg kang beli durian buat kuah, hehehe....my peberet tuhhh...okla, ade masa jenguk2lah blog akak pulak yer...ade kain pasang menunggu disane...tq...

wahida said...

durian mmg feveret aku....pulut durian pun suka gak tapi tak boleh mkn banyak sebab semput...huhu....

Adzriel AB said...

amboi sedapnya deghoyan... org kuantan ape kabor?

kayzie said...

mymyza: ye ek?lain namanya?huhu
kak ieda: tak sempat simpan la kak..len kali leh kawtim..ngeh2
raf merah: ok.:)
kak wahida: sama la..tak mkn bnyk gak..
adzriel AB: kabor baik kak..hehe

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang