Monday, May 23, 2011

Tengkuban Perahu

Salam..

Sambung semula tentang Bandung..:)..ini bukan tentang shopping. Tempat menarik yang boleh di lawati, kira aktiviti selain shopping yang boleh korang buat bila ke sana..Kami berkesempatan ke Tengkuban Perahu, atau dalam bahasa kita Perahu Terbalik..hehe. Tengkuban Perahu ini adalah tempat gunung berapi yang masih aktif, sebab itu kami diingatkan untuk keluar awal pada hari tersebut coz bila petang gas yang keluar dari sana agak kuat baunya.

Perjalanan ambil masa kira-kira 45 minit dari bandar. Sebelum sampai ke Tengkuban Perahu ini supir ada beritahu, ramai penjual yang akan mendekati kami nanti. Kalau tak nk beli tak perlu tawar menawar coz nanti korang akan di paksa beli. Harga barangan yang di jual di Tengkuban Perahu juga agak mahal berbanding yang boleh kita dapati di bandar. Tetapi kata supir agak menginsafkan..hehe..katanya, "Tetapi pak kalau niatnya nak membantu orang-orang di sana, nda salah tuk membeli"..ibu suka ayat dia..positif sangat kan?

Ini serba sedikit gambar semasa kami di sana..
gambar ini di ambil semasa perjalanann ke airport..pemandangan sebenar rupa Tengkuban Perahu..bentuknya macam perahu yang ternbalik kan??dari situ lah agaknya asal usul nama dia kan?

hah..tengok dengan mata sendiri..macam mana lak rupa kalau nak 'meletup' eh?subhanallah..

ibu kagum dengan barang2 ukiran ini..corak itu adalah corak asal batang pokok tersebut,ada pokok keluarkan corak batik eh..korang da tau?ibu baru tau..kagum.......huhu

kami..cari orang Malaysia jugak minta ambilkan gambar coz kalau korang minta orang-orang sana perlu ada upahnya k..

Sejuk ala-ala Cameron Highland..


Satu lagi kawah gunung berapi di Bandung adalah Kawah Putih, tapi kami tak pergi coz perjalanan ke sana ambil masa 2jam dari tempat kami menginap..

Sekian..wassalam..

5 comments:

ieda said...

cantiknya tmpt nie .. nama pun pelik .. rasa sejukk je bila tgk pic last tuu ..

jgn lupe beli FM ye ... ( ekeke muke x malu dtg dahhh ) alallalalal

wahida said...

best giler bila dah sampai sini...mmg indah ciptaan Allah...
sampai sana mmg kesian jugak kat org yg jual2 tu...dorang kan susah..tapi tu lah, kita lak boleh dpt yg lg murah drp tangkuban perahu tu..tapi saya ada jugak beli something, sbb kesian sgt...huhu...

naik kuda tak?

kayzie said...

kak ieda: mmg ala2 sejuk kat sini kak..nyaman sgt..FM mmg wajib bli..hehe

kayzie said...

kak wahida: tula kak..kesian kan ngn diorg tp nk bli kdng ad yg mhal sgt..tp org pun mmg ada bli sumting gak..tgk gmbr ke4 tu..hehe..berplastik gak la..tak naik pun kuda..huuhu

Liza @ Adzriel AB said...

seronoknya ronda2

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang