Sunday, October 23, 2011

Menyusu semasa hamil

Salam..

Jumaat lepas baru ibu di berikan kekuatan untuk berjumpa doktor. Sebelum tu, dah beberapa kali ayah minta dan bawa ibu ke KMC, untuk check up dan dapatkan pengesahan dari doktor, tapi ntah kenapa tuk 2nd time ni, debaran tu melebihi masa pregnant kan Faris..huhu..

Jumaat lepas, ibu decide untuk ke poliklinik, so alhamdulillah, sure la +ve pregnancy test. Mengikut perkiraan doktor, hari ini ibu genap 10minggu, expected due date 23 Mei 2012. Then, peluang ini  ibu gunakan untuk bertanya kepada doktor berkenaan breastfeeding. Kata doktor, 'no problem, u still can continue coz sampai satu tahap, susu akan berubah rasa, kadang-kadang ada anak yang stop sendiri bila tak berkenan dengan rasa susu tu, tapi ada juga yang terus menyusu', itu lebih kurang ayat doktor tu. 

Pernah seorang kawan nasihatkan ibu untuk berhenti menyusukan Faris atas alasan ' kesian kan baby', menurut doktor tu, tiada istilah kesian coz yang supply zat sume adalah ibu, so ibu perlu ambil suplemen seperti kalsium 1200mg sehari (doktor bekalkan ibu tablet 300mg, so makan 4kali sehari) dan start dengan obimin bila masuk 3 bulan sebagai sumber zinc etc. So rasanya tak timbul istilah abang curi zat adik..hehe..Sorry kalau penerangan ibu buat korang kompius, kalau nak lagi jelas better dengar sendiri apa doktor cakap coz maybe lain orang, berbeza kondisi, dan tak mustahil kalau lain doktor, lain pandangannya.

Ada juga yang takut dengan risiko keguguran, ibu pernah baca tapi lupa nak simpan sumbernya, risiko keguguran untuk bf semasa hamil sangat rendah. Bf memang boleh menyeababkan pengecutan rahim kan? Tapi mengikut sumber tu, ada beberapa kondisi yang meletakkan kita sebagai berisiko tinggi, salah satunya adalah kalau pernah mengalami keguuguran, 2 lagi faktor mereka yang berisiko ibu tak ingat..huhu..camne ni?info pun tak berapa lengkap..ibu nak cakap banyak pun risau kalau ada yang kata ibu memandai kan?So better rujuk pada yang lebih pakar untuk lebih jelas..:)Wallahualam..

Faris memang ibu dah ajar dengan FM, standby untuk siang hari coz ibu takut kalau sumber kalsiumnya tidak memenuhi keperluan seharian. Tapi setakat ni, dia memang tak berkenan dengan FM, lebih rela minum air masak dan tunggu kepulangan ibu. Tapi pelik, ibu tak rasa apa-apa bila tengok pembaziran FM tu, sebotol atuk sediakan langsung tak di minum berbeza perasaannya kalau tengok Faris tak habiskan EBM yang ibu tinggalkan dulu..hehe..Alhamdulillah ibu masih lagi berdaya untuk memberikan haknya. Ibu perasan sekarang, kalau neneng pun, Faris tak neneng lama, seolah-olah hanya untuk melepaskan gian sahaja. InsyaALLAH bila masuk 3 bulan nanti, ibu akan berjumpa pakar pula untuk dapatkan nasihat dan pandangan. Sekadar untuk menambah pengetahuan dan memastikan yang terbaik untuk kedua-dua buah hati ibu..:)

Kesimpulan mengikut pandangan ibu yang kurang arif ini, sekiranya tidak mendatangkan kemudaratan kepada baby dalam kandungan, anak dan ibu, ibu boleh teruskan menyusu. Tapi kalau memudaratkan, ibu pun akan memilih jalan untuk stop..:)

Ibu harap, ALLAH sentiasa permudahkan segalanya, lindungi anak dalam kandungan ini dan memberikan ibu kekuatan untuk sentiasa memberikan yang terbaik buat Faris dan adik..:) Ibu hanya mengusahakan apa yang terdaya dan berserah.

p/s: sekadar perkongsian dan juga ilmu untuk mendidik diri sendiri. Feel free tuk berikan pendapat sekiranya ada pandangan lain yang boleh di kongsikan untuk manfaat bersama..Thanks..

Sejak akhir-akhir ni, entry bosan jek kan?tanpa gambar lagi..hehe..

Wassalam..

11 comments:

Anonymous said...

btol kz..pena jugak ty doc...bleh je tandem nursing ni...chayok kz...utk faris n adik=)

@LeenShamsh said...

ade sorang sis tu die preggy mase ank first 10 bulan..susu die alhamdulillah cukup utk si akak yg sulung tu samapi die bersalin..ade jugak yg anak taknak mcm doc tu ckp..lain2..harap2 faris cukp samapi 2 tahun..suke semanagt berusehe selagi terdaye dan berserah ;)

kayzie said...

thanks shima n ummu muhammad..rs bertambah semangat ni..:)

cik_ah82 said...

alala kzie, sori sangat2 sebab akak ni ketinggalan ketapi..bz sket..baru dpt tau kzie pegnen..eh, faris dh nk 2 tahun kan..insyaAllah, selagi faris nak, kz bg je..mcm akak dulu, rasa len kot, mmg adib reject..hehe..tahniah ye, dah jaga diri baik2..;)

azhariahzuber said...

bg je selagi boleh. ada kami buat etry pasal menyusu ketika hamil

kayzie said...

kak sarah: tengkiu..hehe..tak lmbat sgt pun,br jek..hehe..tula,ad sorg member pun ank dia reject sndr,faris lg 4bln genap 2thn,hrp2 mencapai taget la..hehe

kayzie said...

kak sarah: tengkiu..hehe..tak lmbat sgt pun,br jek..hehe..tula,ad sorg member pun ank dia reject sndr,faris lg 4bln genap 2thn,hrp2 mencapai taget la..hehe

kayzie said...

kak azhariah: ok leh cek nnt..:))

kurus said...

akak memang full breast masa anak2 kecik .. cuma bila dah 8 bulan baru campur dik :)

wahida said...

nok...cantiknya header baru....suka!!

apapun, semoga semuanya dipermudahkan...amin...

Unknown said...

komen akak cam sebelum ni...
buatlah selagi terdaya tpi jgn samapi kayzie yg lepek kepenatan...

kena dulukan baby dlm perut dulu k..

klu gi hosp pakar, dia benarkan,
tpi klu tanya gomen...nurse akan marah susukan time ngandung..

tpi akak nekad je baut sbb percaya pd rezki allah beri kat anak kite...

sbb penyusuan ni mengetatkan rahim, tu maybe yg tak elok kot sbb time preggy patut biar rahim membesar...
waallahuallam...

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang