Monday, October 31, 2011

Faris 20 bulan | Budak kampung

Salam..

Dah lama rasanya tak menulis atau update perkembangan Faris dengan entry khas untuk anakanda seperti ini. Selalunya cerita perkembangan anakanda di selit dalam entry lain. Untuk kali ni ibu buat entry khas pula..

20 Bulan sudah usia anakanda, kurang 4 bulan genap 2 tahun..


Alhamdulillah, syukur sangat kerana pada usia belum mencapai 2 tahun ALLAH berikan pelbagai kepandaian yang sesuai dengan usia anakanda ketika ini..

*huruf A, B , C, W dan O..:)..pelik kan kenapa W dan O? huruf lain Faris masih ingat-ingat lupa, untuk W dan O, anakanda memang hafal mungkin kerana bentuk yang lebih mudah di ingati. Ibu suka gunakan buku bergambar untuk memperkenalkan huruf. Menulis huruf di kertas dan meneka huruf bersama-sama sudah menjadi aktiviti wajib setiap hari kami bertiga.

* Faris sudah boleh mengira 1 - 10 tetapi hanya mengenal nombor dalam bahasa inggeris sahaja. Cuma mood mengira tak selalunya ada. Bila ada mood, anakanda akan mengira, tapi bila di suruh, Faris akan mengira main-main pula..
Ibu selalu mengira jumlah kenderaan yang kami nampak di jalan raya sekiranya ke mana-mana, tanpa di sangka suatu hari anakanda mengira sendiri.."one car, two car..."..Alhamdulillah

*Huruf jawi anakanda baru mengenal Alif, Ba dan Ta. (Ibu perkenalkan dengan sebutan baris atas.)
Mengajar anakanda megaji memang mencabar, sesi membaca iqra' ibu dan ayah bergilir menjadi tok guru selepas solat Maghrib, sengaja biasakan jadual sebegitu sejak kecil walaupun hanya dapat beberapa minit dan kekadang saat untuk menarik perhatian anakanda supaya duduk diam
Tampalan flash card huruf jawi di bilik Faris dan penggunaan buku bergambar juga membantu. Cara pengajaran sambil main-main sangat sesuai untuk usia Faris kerana sangat mustahil untuk dapatkan fokus anakanda.:)

* Surah Al Ikhlas anakanda dah boleh sambung dari bacaan ibu, tak sabar untuk mendengar Faris membacanya dengan lancar. InsyaALLAH tak lama lagi..Ibu usahakan supaya anakanda dapat menghafal surah al Ikhlas dan Surah Al Fatihah sebelum mnginjak usia 2 tahun..Semoga ALLAH memberkati usaha ibu dan ayah.

*Anakanda dah ada 12 batang gigi, gigi taring dah cuba menampakkan diri, so kena semakin rajin menggosok gigi. Ibu masih menggosok gigi anakanda tanpa penggunaan ubat gigi

*Anakanda sangat petah bercakap, kalau ke mana-mana mesti akan ada yang terkejut dengan perkataan yang keluar dari mulutnya..kadang-kadang ibu pun kembali berfikir dari mana perkataan itu di pelajari.
contoh beberapa hari lepas
Ibu: Faris sayang ibu tak?
Faris : entahlah..
ibu tak pasti Faris faham atau tidak dengan maksud 'entahlah' tapi kebiasaannya Faris akan menjawab 'sayang'..:)
Seronok melayan Faris bercakap coz selalunya perkataan yang keluar akan membuatkan ibu dan ayah tergelak, tak menyangka perkataan itu keluar dari mulut anak kecil kami :)

*Berat badan anakanda..oh sangatlah ringan, hanya 8.8kg. Anakanda sangat kuat makan tetapi aktif. Tidak dapat di sangkal lagi, anakanda mengikut gen ibu, tahap metabolisma tinggi..hehe :)

* Faris sangat kuat mengigau, bercakap dalam tidur. Mungkin kerana terlalu keletihan di siang hari sampai terbawa-bawa ke dalam mimpi..:)

* Faris sangat suka menulis dan melukis

* Sejak bayi sehingga sekarang (masih bayi kan?) anakanda takut dengan bunyi dari blender, vakum dan mesin-mesin. 

Itu yang boleh ibu kongsikan setakat ini..dan gambar ini pengubat rindu ibu kepada anakanda..
Aktiviti anakanda bila balik ke kampung atuk, kampung sebelah ayah aktiviti agak terhad coz kekurangan ruang tanah, bila balik ke kampung ibu, Faris seronok 'mengotorkan' diri. Ibu suka Faris berpeluang bermain tanah dan kotoran seperti ibu zaman kanak-kanak dulu..:)


Ini aktiviti semalam, sibuk dengan chain saw atuk, mengikut atuk ke kebun getah orang untuk mencari kayu api persediaan untuk kenduri mumy tidak lama lagi. walaupun baju kotor dan penuh kesan gigitan nyamuk di tangan, kaki dan kepala tetapi anakanda memang tak nampak penat langsung..



Tiga gambar di atas adalah aktiviti semasa balik raya lepas, bermain tarik upih bersama sepupu dan pak long..di rumah sendiri tak merasa aktiviti seperti ini..:)

Wassalam..

9 comments:

~ yus ~ said...

memang seronok citer perkembangan anak ni kan kayzie...

moga faris terus membesar menjadi insan yang terbilang dan menjadi kebanggaan kayzie dan suami..InsyaAllah

kayzie said...

aah kak..catat spy tak lupa, leh la bercerita bila diorg dh besar nnt..hehe.thanks kak..:)

mamaNoriz said...

tak elok sgt anak ngigau ni..

tu tanda dia tak nyenyak..

bagus kayzie bca2 mcm2 doa utk dia sebelum tido k...

akak selalu ckp dgn anak sebelum pisah cam nak ke sekolah tu..
I LOVE U ;)

wahida said...

kelakar bila dia jawab entahla...
bijak betul!!

kayzie said...

mamanoriz:thanks kak 4 ur advice, sll sy just bc al fatihah, ayt kursi n 4surah (4 KUL) tu..dia cpt dpt al fatihah pun sbb sll bc sblm tdo kak..nak ajar dia ckp i love u gak la sblm pisah pasni..hehe :)

kayzie said...

k.wahida:faris mmg suka melawak kak..pndai loyar buruk

ieda said...

macam2 perkembangan faris kan dik .. kalau nak cerita gelagat2 mereka nie memang jenuh menaip , tapi semua nie akan jadi kenangan kan :)

ummu muhammad said...

haa baru dpt akses...

pndainyerr faris mcm2 dah..bijk2...tak smpai 2 tahun lgi..suke tgk 3 berank ni..hppy n lucky je..

semoga membesar dgn hebat wahai faris!

kayzie said...

ummu muhammad..mmg tak dpt akses ek?kena hack kot aritu..haha (mcm la blog glamer sgt)..thanks dear..suka cara ibu besarkan Muhammad jugak..:)

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang