Thursday, November 3, 2011

Cacing oh cacing

Salam..

Di luar hujan sangat lebat, perut dah memulas dan beberapa kali dah vibrate, tapi nak keluar tu rasa cam sedikit 'bercinta' mengenangkan ketiadaan payung..

So rasa nak sharing ilmu yang baru ibu google..

Biasa dengar dulu-dulu, orang selalu kata 'jangan jalan tak pakai kasut nanti cacing masuk kaki'..korang percaya?haha..ibu yang sememangnya tiada pendidikan biologi (ada kena mengena ke?) memang langsung tak percaya..camne lak cacing leh korek kaki?(camtu la lebih kurang pemikiran ibu)..Tapi bila jumpa  artikel ini, yang ditulis oleh Dr Zubaidi bin Hj Ahmad rupanya kata-kata yang ibu anggap sebagai hanya untuk menakutkan itu ada kebenarannya..hehe..sedikit info yang ibu boleh kongsikan dari artikel tersebut..

Bagaimana cacing boleh masuk ke dalam tubuh kanak-kanak
1.  Apabila mereka termakan telur cacing yang berada dalam makanan secara tidak sengaja terutama makanan yang tidak di masak dengan sempurna
2. Kanak-kanak yang mengabaikan kebersihan tangan sebelum makan
3. Kulit kaki yang terdedah (haha..seyes doktor yang bagi tahu..so 'nanti cacing masuk' tu sila percaya k..hehe)

Simptom yang di sebabkan oleh cacing dalam tubuh
1.anemia (kurang darah merah)
2. kurang selera makan
3. cepat rasa lemah dan letih
4. abdomen yang kembung

Telur cacing ini akan menetas dalam usus kecil, membesar dengan mendapat zat makanan dari usus ketika proses pengahadaman. Cacing dewasa akan mengawan dan bunting, selepas itu bergerak ke usus besar dan raktum. Telur cacing akan di keluarkan melalui najis. Cacing akan mengambil nutrien makanan yang di serap ketika makan menyebabkan tubuh mengalami kekurangan zat makanan yang boleh menyebabkan fizikal kanak-kanak mudah terganggu dan cepat berasa keletihan

Ini yang dikatakan kecil-kecil cili padi..hehe..kecil api boleh membawa masalah besar terutama kepada kanak-kanak. Silalah baca yang selanjutnya tentang jenis-jenis cacing dan kesannya dalam artikel tersebut untuk lebih memahami k..


Wassalam..

5 comments:

mamaNoriz said...

oh, akak kecik2 dah tahu psl bahaya tu bukan sbb mak takutkan je sbb ada sepupu yg bijak pandai dedahkan psl ni...

so takutlah klu tak pakai kasut kat laur...

ada pakar sebut, salah satu tanda anak kena cacing klu dia tido tertonnggeng...hehehe

ieda said...

aduhh takut bila baca pasal cacing .. dulu ingat masa kecik2 .. atuk akak pernah cakap , kakak akak pernah kena cacing dlm badan nie .. bila dia buang air besar sampai kuar cacing tuu .. adoiiii ngeri jugak sampai lerr nie bila duk imbas2 kembali uhuhuh

Amy Syaquena said...

nice sharing dearr , betul la masa kecik2 dulu bonda selalu ingatkan jangan berkaki ayam nanti cacing masuk kaki, jenuh jugak fikir tang mane la cacing tue nak masuk kan...

:: Mrs.Eady :: said...

euuuww....ai sgt geli okey dgn cacing..kekeke..


*hug u ketat ketat...& kiss muah muahh... :)

ummu muhammad said...

info best! ;)

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang