Tuesday, April 12, 2011

Kisah 1 malam di HTAA

ada ke sesiapa yang belum tidur?jom temankan aku..nak merepek sat sementara mengantuk belum menjengah..suhu terkini adalah 38.7..comfirm bukan suhu bilik..bukan jugak suhu badan anakanda Faris yang berada di wad tetapi suhu badan ibunya yang rasa seperti di bakar usop wilchair.. (mungkin aku mengarut ni ada kena mengena dengan suhu badan sekarang..layankan jek la eh,kalo rasa malas baca pun takpe,aku tak benci korang..) Just nak menceritakan kisah seram 1 malam di HTAA ni..kisah bermula pada jam 12.30 tengah malam Sabtu (serius aku dah tak ingat tarikh duk dalam wad ni)..kisah pertama..waktu kami (hb n me) bawa faris tuk berjumpa doktor,ada sedikit kekecohan yang berlaku di kaunter pendaftaran. Seorang ibu yang mendukung anak lelakinya (usia antara 3-4 tahun) bersama anak perempuannya menjerit mengatakan dia dan anak2 nya di culik,dan minta pertolongan polis yang mengiringi dia untuk menghantarnya pulang ke Mekah..korang seram tak?tak perlu k coz memang ini bukan kisah seram..:)..rupa-rupanya ibu malang itu di tahan dari rumahnya selepas cuba menyerang suaminya dengan parang selepas di tegur kerana meracau-racau..ibu itu telah di hantar ke wad psikiatri..semoga Allah berikan kekuatan kepada ibu dan anak-anaknya tuk menghadapi dugaan yang hebat itu..moral of the story: dari awal hingga ke akhir kisah ibu tadi, dia sentiasa mendukung anak lelakinya,peluk dan cium anak-anaknya..kasih ibu hingga ke mati kan?walaupun dalam keadaan separa 'sedar' (istilah aku), tapi ibu tetap ibu.. Kisah kedua: semasa menunggu untuk dapatkan rawatan,seorang ibu mendekati kami,dia menasihati kami supaya tidak membawa anak ke hospital kalau penyebabnya adalah demam.. "lebih baik bawa jumpa bomoh,anak akak semua macam tu,akak bawa jumpa bomoh je,bomoh bagi tali tuk ikat kat tangan,nanti dia ok la"..hb n me hanya senyum dan mengangguk je coz kami tak pernah kenal bomoh dan tak pernah terpikir tentang kuasa tali..hehe..isu ni aku tak mau panjangkan coz atas kepercayaan masing-masing.. aku think +ve je.." makcik ni nak suruh aku balik supaya kurang sorang pesakit dan anak dia leh dapat rawatan dengan cepat kot,"..hehe..coz kami pun menunggu hampir 2 jam sebelum di rawat.. kisah ketiga: aku 2 kali dapat 'pandangan sisi' dari doktor coz degil..(Faris 2 kali di pasangkan jarum di belakang tangannya)aku berkeras tak nak keluar dari bilik rawatan di wad semasa doktor nak pasangkan jarum di tangan anakanda (aku tatau apa nama kaedah jarum tu..:))..pasangan doktor pertama redha bila aku berkeras nak tengok juga proses tu,dengan penuh adab sopan berkata "ok puan kena tahan la sikit kalau nak tengok ya"..coz aku tau Faris akan menangis lebih kuat bila aku tiada..pasangan pertama ini kedua-duanya perempuan melayu,mungkin sebab itu leh terima dengan redha keputusan aku..pasangan doktor tuk kali kedua adalah lelaki cina dan perempuan melayu..selepas aku menolak tuk keluar dia leh sound aku lak kan?dah buat aku marah kompem la aku sound balik "anak saya kan?apa salahnya saya tengok"..bukan aku nak kacau or nangis dalam tu pun..tapi aku maafkan dia coz dia tak belajar hospitality..aku yang memang ada ijazah dalam hospitality ni tak lupa ucapkan 'terima kasih' sebelum keluar walaupun air mata bergenang coz kecik hati..hehe..ada kisah keempat tapi biarlah aku simpan nanti2..coz aku nak cuba lelapkan mata..adios.. p/s corak dan gaya ayat berubah sama sekali coz aku menulis sebagai aku yang tengah demam..mungkin sebab kepala panas,tapi ini tetap aku dari sisi yang lain bila bukan bercakap hal anak semata..:)wassalam..

10 comments:

Ummi Ummair said...

ehh..kayzie plk ke yg demam? moga cpt sembuh k..

wahida said...

dear, semoga faris cepat sihat...saya lak yg risau dgr..sis pun kena jaga diri bebaik...jgn skip mkn ubat...u kena kuat demi fais ok...

kebanyakan doktor mmg x de adab...saya pun pernah sound doktor..doktor yg sgt menyakitkan hati...huh!!

dear, lain kali buat perenggan..pening den baca...hehe...

NoRazUraShIma said...

smoga ibu n faris cepat2 sihat...
p/s faris cumey=)

kayzie said...

ummi: aah..thanks
kak wahida: haha..org type pkai hp..mmg dh wat perenggan tp bila post jd gtu lak..huhu..sabar gak
akak membacanye ek..haha
shima: thanks :)

MommyAqil said...

Semoga Kayzie cepat sembuh dan jgn lupa mkn ubt tau..KIsah pertama sedih..kisah kedua..hurmm tak percaya jugak pd bomoh..kisah ketiga..tak sanggup tgk gak bila doctor psg drip kt Aqil!!keluar dr bilik coz tau mereka tak selesa kalo ibu tgk anak mereka mcm diseksa..tp lepas selesai je terus peluk n cium-cium aqil..

kayzie said...

mumy aqil:aqil sll kena eh?tak sggup gak tgk tp lg tak sggup tggl..coz faris ngis lg beria kl tak nmpk ibu dia.sbb tu nk tgk gak,tak slhkan doc pun tak rs diorg menyeksa coz tai diorg wt keje diorg..tp mmg tak sggup nak tggl..huhu..org degil lgpun..thanks

MommyAqil said...

hihihi..takpe..degil demi anak..kita sayang anak kan...aida plak tak sanggup tgk n berharap sgt Doktor cepat buat kerja dia so that dpt peluk Aqil Kejap-kejap tuk hilangkan kesedihan dia..raya tahun lepas demam panas n kena masuk drip n kena pasang dua kali sebab ade urat tak jalan on the 2nd day tu..So mmg azab la dgr Aqil nagis..huhuh..

kayzie said...

huk..sedeynye kalo sampai 2 kali tu..faris pun kena 2 kali org dah sedey banget tgk..moga anak kita sentiasa sihat ye..

wida said...

cepat sembuh faris..
ada lagi org percaya bomoh2 ni yer.

mummy2k said...

semoga faris n mummynye cepat sembuh..amin...

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang