Thursday, May 2, 2013

Ayman 11 Bulan

Salam..

Dah pun masuk bulan Mei..lagi 13 hari genap usia adik 1 tahun..huisshhh..teringat lagi saat manis menahan contraction dan saat sebak bila nurse beritahu bukaan dah 6cm selepas 10 minit berada dalam wad..fuhhh..Alhamdulillah tercapai hasrat nak melahirkan secara normal..:)

Seperti yang di ketahui umum (cheewah)..kemalasan menulis di blog sangat menyerlah menyebabkan tak banyak update sal adik..huhu..ada pun sikit-sikit, tumpang kat cerita abang or cerita mengarut ibu..

Hari ni adik dah 11++bulan. Alhamdulillah sejak semalam adik dah berani berdiri sendiri tanpa berpaut. Cuma melangkah je  takut, even kalau di pimpin sekejap je dia melangkah sebelum terus duduk. Adik berjalan sebelum 15hb ni tau. Tak syok la kalau g 'sana' nanti adik masih berdukung..hehe..

Perkataan dari mulut adik masih belum ada yang jelas. Cuma dengar sipi-sipi perkataan seperti 'car', lampu, turtle. Yang jelas, hanyalah 'ayah'...:)

Alhamdulillah adik semakin paham dengan setiap arahan dari orang. Feveret dia sekarang nak tunjuk sana sini..Semua yang dia nampak dia akan tunjuk dengan jari telunjuk dia. Pegi mana-mana mesti tunjuk lampu, adik sendiri pun dah faham kalau kita tanya mana lampu. Adik juga cekap tiru gaya orang. Nampak ayah pegang termometer tuk cek suhu, dia pun buat perkara yang sama. Setiap kali pegang henpon di buatnya gaya bercakap di telefon. Pantang nampak perkara baru semuanya di cuba, sebab tu ayah selalu pesan, "jangan buka drawer/ almari depan adik, nanti hari-hari dia nak buka". Pendek kata lagi bagus dia tak tahu..huhu..Ibu suka adik mula belajar kenali benda-benda di sekeliling adik. Semakin aktif juga nak mengenal huruf sampaikan habis flash card huruf hijaiyah abang jadi makanan adik. Adik makan kad tu sebab nak bagi cepat ingat kot..haha.

Cuma masalah sekarang adik semakin susah nak berpisah dengan ibu la plak. Pantang hilang je kelibat ibu dari pandangan adik kompem adik menjerit. Y dik?y??..hehe

Masalah yang paling buat ibu susah hati dengan adik..Adik lansung taknak terima botol susu. Sekarang, di taska adik minum susu ibu menggunakan sudu. Ibu pernah menggunakan syringe dan cawan kecil untuk adik. Kalau botol langsung adik tolak. Aduhai..Ibu risau dengan kuantiti susu yang adik terima setiap hari. Risau kalau pengasuh tak dapat mencari masa mengadap adik tuk suapkan  susu tu. Setiap hari sebelum hantar adik ibu bisik supaya adik boleh minum susu macam kawan-kawan adik yang lain. Harap-harap satu hari nanti adik redha dan boleh terima botol sepanjang berada di taska k. Ibu gigih pam hari-hari dik..susu tak pernah kurang, mencukupi untuk adik, harapnya yang adik terima lebih banyak dari yang terbuang. :(

Selit cerita abang...budak yang semakin petah bercakap. Setiap malam macam-macam yang di bebelnya ceritakannya sebelum tidur. Sampai satu hari ibu tengah mamai ter'sound' abang : "tidurlah abang, membebel jek"..pastu ada la bunyi teresak-esak kat belakang ibu (kesian abang). Sensitif sungguh anak bujang ibu ni..huhu..Alhamdulillah ada pertambahan surah. Abang berjaya dengan izin ALLAH menghafal surah al kautsar. Menjadikan 4 surah hafazan abang setakat ni. Panjang lagi perjalanannya.

p/s : ini memang sekadar coretan tanpa gambar..:)..adik jangan kecik ati, ibu dah semakin malas menulis..:(

2 comments:

~MommyAida~ said...

huhuhu sayunya tiba-tiba baca coretan ibu..semoga adik cepat2 berjalan..and adik boleh terima botol susu..botol susu bestlah adik..besar..sama je dengan ibu punya..nanti adik minum susu guna botol ye syg..Alololo..abg pon sensitif..sama dengan Aqil jugak...a bit sensitive bile dh dpt adik..kesian kan..

kayzie said...

sampai skrg pun tak nk btol aida..tp kalo btol abang laju jek dia nk g rampas..huhu

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang