Monday, April 8, 2013

pantai dan hero2 ku

Salam

haishh..dah rasa cam tak pandai nak memulakan ayat..semakin jauh rasanya dengan blog ku ini..huhu..tak datang jugak kerajinan walaupun dah jumpa cara mudah tuk meng'update' blog..kui3..

Ok sekarang dah bulan 4..huishh..cepatkan masa berlalu?terasa sangat sebab Adik dah hampir setahun (tapi adik masih sangat baby maybe coz belum ada gigi dan belum berjalan :)) Abang pun semakin bijak berceloteh..teringat 'lawak' abang malam td, di saat ibu mamai-mamai nak tidur

abang: ibu..
ibu: ermmm..
abang: ibu..duduklah..abang nak cerita ni..
ibu: ceritalah..(tak jadi nak pejam mata)
abang: bangun ibu..pada zaman dahulu..pada zaman dahulu...
ibu: (menunggu....)
abang: pada zaman dahulu setiap ahad di astro ria...
ibu: hah???..

ibu gelak sakan pastu sebab bagi ibu itu adalah sangat lawak..ingatkan cerita apa la,rupanya dia habiskan dgn ayat camtu jek..loyer burok punya anak..adeii..

cerita di atas sama sekali tak sesuei dengan tajuk entry kan?haha..so kita kasi cerita sebenar..

Just nak berkongsi gambar Jumaat lepas, aktiviti yang memang kerap kami buat di hari jumaat iaitu...eh bukan mandi pantai..tetapi makan mi calong..hehe..selalu di Kuantan ni, ayah akan bawa makan mi calong di kawasan Beserah..Ada 2 lokasi feveret tuk makan mi calong ni..1 di tepi jalan dan 1 lagi di perkampungan nelayan/ tepi pantai..Tapi kalau hari Jumaat, yang lokasinya di tepi jalan tu tutup, makanya lokasi ke2 la jadi pilihan..

Tapi hari Jumaat lepas adalah kali pertama bawa anak-anak mandi di situ..tak plan pun sebab tu la takde baju mandi akibatnya letih ibu bersihkan pasir dari baju diorang..huhu..Tapi syok rupanya mandi kat pantai tu, bersih pantainya..tapi tak sesuai la tuk ibu mandi sebab ramai pak nelayan melepak di situ..huhu..So layankan anak2 jek..

*eh..banyak lak 'tapi' dalam entry ni..haha


bot-bot pak nelayan


tumpang bot pak nelayan..hehe

ultraman nak main air..

adik tak nak kena pegang



Akhirnya..berjaya pujuk ayah n ibu tuk bagi diorang mandi



Syok sangat diorang petang tu..ayat abang Faris 'best tak ibu?kalau best, nanti kita boleh datang lagi..'..





Wassalam..:)
















Tuesday, March 19, 2013

10 months old

salam..

ibu telah buat satu penemuan baru..apakah ia?biarlah rahsia..ngeh3..tp yang pasti, penemuan ini bakal mengikis sifat malas update blog..insyaALLAH..:)

Ibu nak bercerita tentang si kecil Ayman Zafran..kecil dalam erti kata sebenar..:) coz berat Ayman aka adik hanya 6.2kg. Berat akhir sejak ibu mula bekerja 7bulan lepas adalah 5.4kg. Jadi dalam masa 7 bulan, berat hanya naik 700gm.

Adik dengan abang memang ketara perbezaannya. Adik agak garang tapi dalam masa yang sama manja. Pantang di kacau abang, confirm menjerit. Dalam usia 10bulan ni adik belum bertatih, masih takut untuk berdiri sendiri, tapi habis semua benda dijadikan tempat berpaut untuk meniti. Perkara yang paling ibu tak suka tapi adik tetap jugak nak buat ialah..mengutip..huhu..habis semua yang dia nampak di masukkan dalam mulut. Ibu rasa dah cukup berhati-hati tapi satu hari pernah adik batuk dan terkeluar cebisan tisu dari mulut..haiyoooo..

Pemakanan..Alhamdulillah Allah berikan kesempatan dan kesihatan yang baik kepada ibu untuk sediakan makanan untuk adik.Sepanjang 4bulan sejak adik mula makan, setiap yang masuk ke mulut adik semuanya makanan yang ibu sediakan dari rumah. Setiap pagi, adik ke taska dengan bekalan dari ibu. Teringat kata-kata penjaga di taska. 'di sini pun kami sediakan nasi blend tuk baby..'..jawapan selamat dari ibu 'takpe,selagi ibu dia larat dan rajin,beri dia makan apa yang saya bekal dan jangan bagi benda lain supaya senang saya pantau pemakanan dia..' :)

Alhamdulillah jugak untuk perjalanan penyusuan kali ke2 ni, di sebabkan kegigihan mengumpul stok sejak dalam pantang, sampai ke bulan ke10 ni ibu masih mampu menyediakan stok yang mencukupi untuk adik..Syukur Alhamdulillah..kerana keperluan Adik mencukupi walaupun dari 4 drawer sekarang hanya tinggal 2 drawer yang tak berapa penuh..hehe..(rujuk gambar di ENTRY INI kalau mengalami kekonfiusan k.. )

Perkataan yang keluar dari mulut adik sekarang..baba,tata,dada..:)..Tapi adik dah mula faham dengan percakapan kita. Adik akan datang bila di panggil, baring bila di suruh tidur, melambai bila ibu sebut 'bye2', tepuk tangan bila di suruh. Yang selalu ayah -----------> adik akan menangis bila ayah sebut 'babak ni kang'..:)

Alhamdulillah..tuk setiap perkembangan adik kerana adik membesar dengan sihat. Demam itu perkara biasa, selesema susah nak elak bila dah duduk di taska. Abang faris dulu ibu selalu kalah dengan doktor,tapi untuk adik ibu lebih banyak amalkan perubatan dari sumber yang natural. Semoga Allah memberikan kesihatan yang terbaik untuk anak-anak ibu.

Adik dah pandai membaca di usia 10 bulan..haha..ok ni tipu, sesaja nak bagi korang cerah mata..jangan marah r...;p

Setakat ni jek la dulu ye..overexcited lak..kah3..

wassalam..

eh cupp..jom tgk aksi dak kecik nih..

eh ni mak budak..;pa

yang ni ibu terkejut..adik berjaya gerakkan 'motor' nih..pandai lak dia senget kan badan tuk tolak 'motor' tuh nak bagi kaki leh jejak ..huhu..



bestfriend forever..:)



Friday, March 15, 2013

Tahun ke-4

Salam Jumaat Penghulu segala hari...

Alhamdulillah..14.3.2013 genap 4tahun perkahwinan ibu dan ayah..Kalau 4 tahun dahulu memulakan hidup berdua, sekarang kehidupan lebih mencabar dengan kehadiran anak-anak..Alhamdulillah untuk rezeki terhebat kurniaan ALLAH sepanjang 4 tahun bersama..

10 Tahun ibu kenal ayah..Alhamdulillah ayah masih ayah yang ibu kenal dulu..masih blur dengan lawak dan gurauan ibu..still ayah yang suka melayan kerenah ibu..Walaupun keupayaan memujuk tu dah agak kurang coz ibu pun dah kurang merajuk kot seiring dengan usia..

Paling ibu bersyukur kerana di kurniakan suami yang ringan tulang, tiada keluh dari mulutnya andai terpaksa menjaga anak. Bersedia untuk mandikan anak, cuci popoo anak, basuh botol anak, sdiakan persiapan mengepam ibu. Sentiasa membantu ibu dengan kerja rumah. Membuatkan ibu simpan perkataan penat coz ibu tau ayah lebih penat dari ibu.

Untuk ibu..semoga ibu sekarang, semakin lebih baik berbanding 4 tahun lepas sebagai seorang isteri..dan jauh lebih baik sebagai seorang ibu.

Syukur Ya ALLAH....


eh...nak buh gambar..cari punya cari..takde lak gambar berdua dengan ayah yang terbaru..huhu..so bayangkan jek la muka ibu dan ayah dalam fikiran ye..hehe..

 gambar dari instagram ibu..:)
sambil2 meting semalam...



Wassalam
**jom perbanyakkan zikir


Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang