Wednesday, May 9, 2012

Fetal Movement Reduce | False Alarm @37w

Salam...

Update tentang pregnancy kali ni jarang betol..huhu..sekarang ibu dah memasuki fasa 38minggu..kurang dari 2 minggu lagi sampai lah ke tarikh due iaitu 21 Mei..

Alhamdulillah so far, baby dan ibu sihat..ada cerita yang ibu nak kongsikan..jom baca..

Khamis lepas (3 Mei 2012), adalah hari check up di Klinik Desa tempat ibu melakukan pemeriksaan biasa. Waktu pemeriksaan, nurse bertanya tentang rekod pergerakan baby. Ibu dengan yakinnya menjawab

ibu : baby gerak cukup 10x (9am - 9pm) cuma pergerakan dia cam dah berubah tak berapa aktif..gerak sikit-sikit jek dan lebih lambat dari biasa tuk cukupkan waktu gerakan ke 10
nurse : eh..sejak bila?
ibu : sejak 2-3 hari lepas..tapi normal kan?coz bb tetap gerak.(dah rasa cam gelabah skit)
nurse : mana boleh normal..nape tak pegi cek hosp?lepas ni terus ke GH saya nk awak buat ctg..

Kalau ikut pemahaman ibu, gerakan yang berkurang bila memasuki bulan akhir kehamilan itu adalah normal..coz pada ibu mungkin ruang untuk baby bergerak dah semakin sempit..tapi rupanya tetap perlu di pantau, coz ada juga kemungkinan lain seperti baby terbelit tali pusat..nauzubillah..

Nasib baiklah pagi tu ayah ada temankan ibu ke Klinik, so teruslah kami ke GH. Di GH CTG di jalankan lebih sejam. CTG baby agak kureng cantik (menurut kata nurse), banyak sleeping pattern dengan graf mendatar. Selepas sejam heart beat baby kembali stabil bersama contraction yang di kesan 10 minit sekali. Tapi ibu takde merasa sebarang kesakitan melainkan baby mengeras je. Akibatnya doktor amik keputusan untuk seluk (VE)..huhu

VE (Vaginal Examination) di lakukan, seperti yang ibu dah jangka, memang tiada bukaan. Tapi still doktor arahkan untuk warded. Kami minta transfer ke KMC kerana ayah tak nk ibu tinggal di ward GH tanpa dia, risau katanya kalau di takdirkan ibu nak bersalin..huhu..Lagipun doktor di GH pun siap leh cakap 'esok kalau semua ok, kita leh kasi bersalin la coz awak pun dah cukup bulan..daripada baby duk dalam kita tak tau apa jadi, lebih baik biar dia keluar'....oohh..alangkah indahnya kalau senang nak keluarkan tu..kompem la nak kena induce sebab ibu belum sakit..so definitely jawapan ibu 'TAK NAK!!

So berpindahlah kami ke KMC petang tu, di KMC sekali lagi kena buat CTG, resultnya sangat baik. Gerakan dan jantung baby memuaskan dan ibu minta dari doktor supaya tidak di warded..hehe..Doktor kasi peluang cuma kena ulang prosedur CTG untuk 2 hari..selamat...Alhamdulillah..




Cuma selepas check up di KMC, balik je ke rumah ibu mula rasakan contraction..pada peringkat awal sakit dapat rasa dalam jngka masa yang tetap dan semakin kerap, untuk 3jam pertama dari pukul 7pm - 10 pm, contraction berlaku sekerap 5 minit sekali. Subhanallah, sakit itu lah yang ibu rasakan selepas di induce untuk percepatkan bukaan semasa nak lahirkan Faris..rasa syukur tak masuk wad masa tu, coz dapat menikmati sakit di rumah dengan pelbagai aksi dan gaya tersendiri..huhu..Tapi selepas 3jam, contraction dah jadi tak menentu. Sehingga ke hari ni, masih lagi ibu dapat rasakan contraction sekali sekala. So pada ibu, mungkin apa yang ibu alami dari hari itu sampai ke hari ini adalah False Alarm. Cuma rasa sangat bersyukur dapat rasakan kesakitan ini berperingkat berbanding sakit kuat yang mengejut selepas di induce semasa hari kelahiran Faris..

Menurut nurse dan melalui beberapa pembacaan ibu, contraction awal (False Alarm) ini dapat kita bezakan dengan sakit waktu pelahiran sebenar melalui beberapa tanda

1. False alarm, kesakitan hanya di rasai pada bahagian bawah perut dan mungkin hingga ke pangkal peha. Manakala waktu pelahiran sebenar nanti sakitnya menyeluruh, meliputi bawah perut, bahagian perut, dan pinggang.

2. Bagi Kontraksi sebenar, jarak masa antara satu kontraksi dengan kontraksi berikutnya adalah tetap dan semakin lama semakin kerap. Manakala False alarm jaraknya tidak tetap

Tanda-tanda lain bagi False Alarm:
1. Apabila kontraksi berlangsung, bahagian perut mengeras.
2. Perubahan posisi tubuh akan menyebabkan kontraksi berkurangan ataupun terhenti.
3. Tiada pendarahan atau air ketuban tidak pecah



Moral of the story : Mencatatkan atau memantau waktu pergerakan baby IS A MUST...wajib k, terutama kalau di hari busy kita..So kita akan lebih alert dengan keadaan baby di dalam.

Semoga baby di pelihara dan di lindungi. dan semoga ibu dapat menghadapi hari kelahiran nanti dengan tenang..tak sabar nak jumpa baby..semoga ALLAH permudahkan segalanya untuk kita sekeluarga..:)


**Thanks to cik kumbang kerana hadiahkan baby dengan 'hiasan' baru untuk rumah ibu ni..:)

8 comments:

@LeenShamsh said...

memang teringat sgt dgn ibu faris 2,3 hari ni..tunggu update adi faris ;)

mudah2an ibu faris dimudahkan utk proses kelahiran ini dan seterusnye ;) doakan kite!

Izwa Kamaruddin said...

sihat kamu kawan ku? :) rindu...

wida said...

bagus tips ni..panduan pd sy jugak.
semoga kita sama2 selamat melahirkan baby nanti:)

Unknown said...

sempat lg kayzie buat entry ye..hehe
terkejut gak masuk sini td..ingtkan salah rumah dah. cntik 'hiasan' baru.
warna hijau ni utk baby boy baru ke?
:)

wardah @ fie shah said...

Kejap je dah 38week? Take care ok :)

kayzie said...

Ummu Muhammad:mood menulis tak bpe ada..huhu..thanks n amiin

kak izwa: sihat alhamdulillah...windu akak gak..ahaks

kayzie said...

ummi ummair: hehe,,tula,,hope pasni mood tu leh la naik sket kan dpt hiasan br yg cntik dr cik kumbang..:)
kak wida:leh jadikan pnduan kita bersama..kena beringat tuk next pregnancy jugak nih..huhu
k.wardah: tu la..cpt jek ms berlalu..thanks...

Jo-Blogger said...

sy singgah sini..

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang