Thursday, April 26, 2012

Consultation for VBAC

Salam...

Isnin lepas ibu dan ayah berjumpa dengan doktor O&G di HTAA. Tujuannya adalah untuk menentukan MOD (method of delivery) untuk kelahiran kali ini. Memandangkan abang Faris keluar ikut tingkap, so kami nak dapatkan nasihat dan pemahaman yang jelas bagi menghadapi kelahiran kali ke2 ini. Ramai dah kawan-kawan ibu yang berjaya dengan VBAC (Vaginal birth after csar), so hopefully dengan izin dari NYA ibu berpeluang untuk merasa kelahiran normal.

Alhamdulillah penerangan doktor tu sangat jelas..so ibu nak kongsikan bersama ibu-ibu yang mungkin mengalami situasi yang sama.

Peluang untuk VBAC
Peluang untuk VBAC adalah antara 70% - 80%..means antara 7-8 ibu daripada 10 ibu yang melahirkan secara csar untuk kali pertama,  berjaya normal untuk kali ke2. Bila kali ke2 berjaya normal chances untuk kelahiran normal kali ke tiga meningkat kepada 90%.

Situasi Menuggu Kelahiran
Menurut doktor, selepas bukaan 4cm atau selepas ketuban pecah, ibu akan di beri peluang 6-8jam untuk melahirkan anak. Maksimum hours adalah 8jam untuk menunggu bukaan penuh. Selepas 8 jam, sekiranya belum mencapai bukaan sepenuhnya, emergency csar akan di jalankan untuk mengelakkan risiko rahim pecah. 

Bagaimana boleh berlaku rahim pecah? 
Contraction yang kuat atau terlalu lama untuk baby, boleh menyebabkan baby dalam keadaan stress. Bekas jahitan ibu merupakan kawasan yang lemah, jadi sekiranya bayi menolak dengan kuat pada bahagian tersebut, risiko untuk berlaku pendarahan sangat tinggi. Untuk mengelakkan pendarahan dan rahim pecah, emergency csar akan di jalankan.. DONT WORRY K..kita doa sama-sama, jalan buka dengan cepat dan tidak perlu tunggu sehingga 8jam..

Kesan induce
Ibu pernah terbaca peluang untuk melahirkan secara normal akan berkurang sekiranya ibu di induce. So soalan ibu terjawab semasa perjumpaan ini. Menurut doktor, induce takkan mengurangkan peluang untuk normal kerana dos yang di berikan tidak akan sama dengan ibu yang melahirkan kali pertama atau kelahiran normal sebelumnya. Untuk bekas csar, doktor tidak akan berikan sehingga full dos.

Nasihat dari Doktor
Ibu mencari hospital yang menyokong VBAC, sebab itu ibu ke GH kali ni (abang Faris dulu di KMC), dengan penerangan dari doktor ini juga akan membantu untuk ibu decide nak deliver di hospital mana..hehe..Sebab itu ibu perlukan sesi ini, supaya ibu boleh membuat keputusan untuk setiap suggestion doktor nanti, takdelah main setuju jek..huhu. Doktor pun ada beritahu, ibu boleh pilih di mana nak melahirkan memandangkan ibu faham dengan situasi yang bakal ibu hadapi. Menurut doktor juga, kita boleh menggunakan sebarang pain relief yang di sediakan di hospital semasa menghadapi contraction. Pain relief seperti epidural atau pethidine tak akan mengganggu proses untuk normal malah mungkin membantu. Kerana pain relief ini akan membolehkan ibu lebih fokus kepada kelahiran dan tidak panik. If nak tahu lebih, lanjut tentang pain relief sila klik  DI SINI

Penjelasan doktor pada hari itu sangat memuaskan hati ibu, selepas sesi soal jawab, doktor scan baby. Alhamdulillah kedudukan baby ok dan berat baby 2.5kg. Doktor pun memberi support yang positif membuatkan ibu bertambah positif. INSYAALLAH dengan keberkatan dari NYA ibu berharap kali ni, adik boleh keluar secara normal. Tapi ibu tak akan merisikokan nyawa adik sekiranya ibu memang telah di tentukan untuk terpaksa di csar juga kali ke2 ni. Risiko dan situasi yang ibu perlu tahu tentang keadaan ibu pada kelahiran kali ke2 ni, insyaALLAH akan membantu ibu dan ayah untuk membuat keputusan yang terbaik.

Usaha dah  di buat, doa sentiasa di pohon dan sampai masanya nanti bertawakallah..sesungguhnya DIA yang menentukan yang terbaik..:)

"Ya ALLAH semoga dengan segala keberkatan  dan rahmat dari MU ,KAU permudahkanlah bagiku. Permudahkanlah dan janganlah ENGKAU sukarkan. Kerana sesungguhnya memudahkan adalah mudah bagi MU. Dan sempurnakanlah dengan kebaikan..AMIIN..."

7 comments:

sweetlavender86 said...

insyallah.pape pun yg pentiing ibu n baby sihat n selamat.xkire la czer atau normal.yg penting nyawa.tapi klu dpt normal alhamdulillah.doa bnyak2 keh..i plak nebes.ahaha.cm nk beranak pulok.kehkehkeh

kayzie said...

btol tu zura..nak mencuba tuk nrmal spy ad chance tuk dpt anak rmai sket..huhu..tp kalo dah ketentuanNYA limited..i redha jek..hehe..nebes gak ni..tp tak sabar pun ada..:)

tna said...

insya Allah mudah2an Allah permudahkan segalaNya..
Doa byk2 byk2..tak kisahlaa ape cara sekali pun nk kuar kan bb tuh ..jnji dua2 selamat ..

berguna gak info nih.thanks for sharing..:)

tna dlu bersalin qisya siap nangis2 ngn doc tuh bile de bgtau kena czar..:(
nk wat camne ye dak dh Allah tentukan bb lahir kut tngkap..:)

DIA yang Maha Mengetahui setiap sesuatu :)

kayzie said...

tna: tu la kan?nk wat camne kalo itu jek jalannya..takpela..

tna..nk tny sket ni..pesal takleh view blog tna?n kdng2 org klik link tna dpt ke blog org len..siap dah folow lak blog tu sbb igtkan tu blog tna..lama dah kjadian ni..huhu..

wida said...

semoga selamat melahirkan baby nanti...amin

tna said...

tna wat private..bg email address nnt tna add as reader..
siap link kt blog org lain..omg!!Biar betul..

Anonymous said...

kz..hope dapat besalin normal..tapi apepon yg penting kz n baby selamat n sihat=)

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2012 Reserved to Kayzie
Design by Cik Kumbang